Technisch mankement

Toen er nog geen tv bestond, zaten de mensen tijdens de lange winteravonden gezellig met z’n allen rond de kachel en vertelden elkaar sterke, doch waargebeurde verhalen. Als onderhoudsman heb ik dat soort verhalen in overvloed. Een voorbeeld?

Eén van onze klanten organiseerde tijdens de kunstbeurs TEFAF in Maastricht een diner van 7 gangen voor enkele duizenden gasten. Vlak na het voorgerecht hadden zij een technisch mankement en viel de afwasstraat uit, amuseborden moesten dringend gewassen, ze moesten dienen voor het tussengerecht.. Men belde de fabrikant, maar die bleek geen weekenddienst te hebben. Zo kwamen ze bij ons onderhoudsbedrijf uit.

Gelukkig verlenen wij service 7 dagen per week en 24 uur per dag. Binnen een uur was één van onze monteurs van Veghel naar Maastricht gereden en had het technisch mankement al gauw opgelost. De stress zal hevig zijn geweest, maar de gasten hebben er helemaal niets van gemerkt.

Als er duizenden mensen aan tafel zitten er er komt een technisch mankement, dan is dat een ramp. Maar ook als er “slechts” 80 gasten aanwezig zijn. In een restaurant was op kerstavond de deurkruk van de combisteamer afgebroken. Met geen mogelijkheid ging de deur nog open en een deel van het kerstmenu was alleen achter glas te zien. Onze monteur, die snel ter plaatse was, kon niets anders bedenken: met behulp van een slijptol moest hij de deur te lijf. De deur was niet meer bruikbaar, maar de 80 gasten hoefden geen minuut extra op hun volgende gerecht te wachten. Met een stuk bezemsteel werd de oven provisorisch opgeknapt zodat hij tijdens de kerst kon blijven draaien.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, het zijn voorvallen waar een ondernemer snel oud van wordt. Eigenlijk is het heel logisch allemaal. Apparaten staan pas onder grote druk als ook uw keuken onder grote druk staat. Ze vallen altijd uit op het moment dat u het niet kan gebruiken. Vandaar dat regelmatig onderhoud zo belangrijk is.

Hebt u er wel eens bij stilgestaan? In uw keuken hebt u slechts de beschikking over vier factoren: uw vakmanschap, handjes, producten en techniek. Waarom zou het ene meer aandacht mogen krijgen dan het andere? Als de techniek het laat afweten, altijd op het verkeerde moment, is er paniek in de tent. Alles kan lang goed gaan, maar als het fout gaat, gaat het ook echt fout. Dan is onderhoud ineens belangrijk. Houd daar rekening mee. Koop de mooiste producten, verzorg uw vakmanschap, verzorg uw personeel. Maar verzorg ook uw apparatuur. Daar zijn mensen zoals wij voor.

Posted in: